האום נחשב למנטרה החשובה ביותר ולסמל הגרפי החשוב ביותר בהינדואיזם ולכן זהו הצליל אשר פותח כל פרק בכתבי הוודות הקדושות. האום בעל חשיבות גם עבור יתר הדתות שהתפתחו בהודו כמו הבודהיזם, הג'איינים והסיקהיזם.

האום מייצג בתוכו את המקור הראשוני המשותף לבריאה כולה, את אותה ויברציה מקורית או פעימה ראשונית של היקום, אשר ממשיכה להדהד באופן נצחי, שממנה הכול נובע ואליה הכול ישוב ויתמזג בבוא העת.

 ויברציית האום כוללת 4 חלקים: שלושת הצלילים הנשמעים: ה- AA ה- UU וה  MM

והחלק הרביעי, ואולי החשוב ביותר - הוא הדממה שמשתררת אחרי שהצלילים מפסיקים והיא חלק בלתי נפרד מהמכלול. שלושת הצלילים מסמלים את העבר, ההווה והעתיד. והדממה מסמלת את הנצח שכולל בתוכו את כולם. 

 ישנן מספר וורסיות לציור הסמל הגרפי של שמייצג את וויברציית האום, אך בדרך כלל כולן יכללו 3 חצאי מעגלים מחוברים ביניהם ומזכירים את המספר 30, ומעליהם חצי סהר ומעבר לו הנקודה שנקראת 'בינדו' (זרע).

 שלושת חצאי המעגלים קשורים גם לשלושת הצלילים, ואלו מסמלים את שלושת מצבי התודעה שלנו: הערות, החלימה והשינה ללא חלומות.

וה'בינדו' מייצגת את האחדות, קשורה לאיכות של הדממה ומסמלת את מצב התודעה הטרנסנדנטלי שמכונה בסנסקריט 'טוריה' ואליו ההודים שואפים להגיע דרך מדיטציה עמוקה.

בשביל להגיע לאותו מצב נשגב ונכסף שמסומל על ידי נקודת ה'בינדו', צריך להתעלות מעל מצבי התודעה הרגילים ולעשות מעין 'קפיצה קוונטית' אל הלא נודע שמעבר לחצי הסהר, אשר מסמל את צעיף אשליית ה'מאיה' שיוצרת את עולם התופעות שנחוות כנפרדות מהמקור הקוסמי.

סמל אום צילמה רוני גורופי

 סמל האום מייצג גם את שלושת האלים הראשיים של ההודים: ברהמה הבורא, וישנו המשמר ושיווה ההורס והמשחרר. זרע ה'בינדו' במקרה זה מייצג את האחדות של שלושתם.

 כמעט כל מנטרה מתחילה עם אום ורבות מהמנטרות מסתיימות ב- אום שאנטי שאנטי שאנטי (אום שלום שלום שלום) . אך האום נחשב למנטרה העילאית ביותר בפני עצמו.

מי מכם שהתנסה בהמהום של אום ברצף אולי חווה בעצמו את הרוגע והרטט המיוחד של הצליל.

 ענידה של הסמל, ציור שלו, התבוננות בצורה שלו כמו גם הקשבה פאסיבית לצליל האום נחשבת כבעלת סגולות רבות ומעודדת תובנות רוחניות.

 

מוזמנים להאזין לצ'נטינג מרומם ומרגיע של אום: